Nodarbība sākas ar nelielu stāstījumu par Krišjāni Baronu un viņa izveidoto Dainu skapi, uzdodot skolēniem jautājumu – kā var sakārtot tautasdziesmas? Apspriežot saņemtās atbildes un kopīgi diskutējot, skolēni uzzina arī par Krišjāņa Barona radītās dainu kārtošanas sistēmu.
Katrs skolēns saņem lapiņu, uz kuras uzrakstīta tautasdziesma, nolasa to un novieto to Barona izveidotā dainu krājuma satura rādītāja attiecīgajā sadaļā (izveidota shematiska matrica ar tēmu nosaukumiem). Lasīšanas laikā tiek noskaidrotas vārdu nozīmes, atrasti atslēgas vārdi, kas ļauj noteikt tautasdziesmas tematisko piederību. Kad dziesmas sakārtotas, noris neliela saruna par to, cik viegli vai grūti dziesmas kārtot kā Krišjānim Baronam, tā pašiem skolēniem.
Nodarbības turpinājumā skolēniem tiek piedāvātas darba lapas, kur jāsakārto tautasdziesmu rindiņas pareizā secībā. Neliela saruna par to, kas bija viegli, kas sagādāja grūtības. Kāpēc?
Nodarbības turpinājums var būt veltīts apakštēmām saskaņā ar skolotāja mācību plānu. Piemēram, “Dainu vārdnīca”, kas ietver stāstījumu par Dainu skapja saturu, jo skapī glabājas ne tikai tautasdziesmu teksti. Īpaša uzmanība tiek veltīta papildmateriāliem, kas glabājas Dainu skapja atvilktnēs – dainu vārdu sarakstiem, vēstulēm u.tml. Skolēni grupās meklē vārdus vietnē dainuskapis.lv. Vārdu izvēle ir saskaņota ar skolotāja mācību plānu (piem., vecvārdi, vietvārdi, darbības vārdu dažādas formas, dainas izlokšņu variantos u.t.t.). Noslēguma saruna par valodas attīstību, tās dažādajiem slāņiem un daudzveidību.
Nodarbības noslēgums – kopīga tautasdziesmas dziedāšana.
! Programma pieejama gan muzejā, gan arī izbraukumā uz skolām, gan attālināti – platformā zoom.
• Skolēniem: 2.00 EUR.
• Skolotājiem ieeja bez maksas.