Jau divpadsmito gadu Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs rīko starptautisko laikmetīgās mākslas festivālu “Survival Kit”. Šogad no 3. septembra līdz 31. oktobrim apmeklētāji tika aicināti doties uz Rīgas memoriālajiem muzejiem. Festivāla vietu izvēle palīdzēja atsegt arī tā tēmu, aicinot pievērst uzmanību individuāliem stāstiem kolektīvās atmiņas kontekstā un sabiedrības novecošanās jautājumiem.
Krišjāņa Barona muzejā līdz 2021. gada beigām iespējams aplūkot Annas Salmanes “Radījumu”, kas tapis speciāli festivālam.
Lai gan laikmetīgās mākslas festivāls ir noslēdzies, piedāvājam ieskatīties Memoriālo muzeju apvienības veidotajās video sērijās, lai uzzinātu, kā mākslas darbi rod ideju tiltus starp laikmetīgo mākslu, muzejiem un izcilām personībām:
Janis Rozentāls un Vikas Ekstas “Šeit biju es”
Ojārs Vācietis un Kaspara un Ineses Groševu “Lapu pārmeklētājs”
Rainis un “Nākotnes maize” (aut. Dagna Jakubowska, Joanna Gawronska-Kula)
Krišjānis Barons un Annas Salmanes “Radījums”
Andrejs Upīts un Ievas Epneres “Pirmā dāvana”
Jānis Akuraters un Ievas Kraules-Kūnas “35 jaunības reprodukcijas”
Par festivālu:
“Survival Kit 12” norisinājās Rīgas memoriālajos muzejos: Jāņa Akuratera muzejā, Krišjāņa Barona muzejā, Raiņa un Aspazijas mājā, Jaņa Rozentāla un Rūdolfa Blaumaņa muzejā, Andreja Upīša memoriālajā muzejā, Ojāra Vācieša muzejā, Romana Sutas un Aleksandras Beļcovas muzejā, Eduarda Smiļģa teātra muzejā un viesnīcā “Neiburgs”. Festivāla laikā muzejos bija aplūkojami 25 mākslinieku darbi. Viņu vidū ir gan tādi mākslinieki, ar kuriem festivāls turpina sadarbību vairāku gadu garumā, gan autori, kuru darbi Rīgā būs redzami pirmo reizi.
Festivāla tēmu par sabiedrības izdzīvošanas un novecošanās jautājumiem caur laikmetīgās mākslas darbiem iztirzāt aicina Berlīnē dzīvojošās kuratores Ovula Durmusoglu (Övül Ö. Durmușoğlu) un Joanna Varša (Joanna Warsza): “Ņemot vērā, ka Covid-19 vīruss daudzus no mums ir vērtis par daļu no visus vienojošā un ciešā saauduma, jaunu aktualitāti ieguvusi itāļu filozofa Roberto Espozito (Roberto Esposito) veiktā analīze, meklējot saikni starp politisko konceptu “kopiena” (community) un epidemioloģisko konceptu “imunitāte” (immunity). Paturot prātā abu vārdu saknes ‘munus’ dažādās nozīmes (Espozito to skaidro kā nastu, pienākumu, saistības, dāvanu, pakalpojumu, atbalstu, izrādi), festivāla “Survival Kit 12” ietvaros mēs vēlamies iztēloties jauna veida sabiedrības imunitātes sistēmu, kas sākas ar mākslinieku austo mūsu kopīgās ādas pavedienu.”